عن ابن عباس رضي الله عنه… قال : “مر رسول الله صل الله عليه وسلم علي قبرين فقال إنهما ليعذبان وما يعذبان في كبير ، اما احدهما فكان يمشي بالنميمة، واما الآخر فكان لا يستتر من بوله. قال : فدعا بعسيب رطب فشقه باثنين، ثم غرس علي هذا واحدا وعلي هذا واحدا ثم قال : لعله يخفف عنهما ما لم ييلسا” رواه البخاري.
1 – قال النووي في شرحه لمسلم : 

واستحب العلماء قراءة القرآن عند القبر لهذا الحديث. لأنه إذا كان يرجي التخفيف بتسبيح الجريد فتلاوة القرآن أولي.
2- قال إبن حجر في شرحه علي البخاري :

وقد قيل إن المعني فيه أن يسمح ما دام رطبا فيحصل التخفيف ببركة التسبيح، وعلي هذا فيطرد في كل ما فيه رطوبة من الأشجار وغيرها.  وكذالك فيما فيه بركة كالذكر وتلاوة القرآن من باب أولي
3- ويقول المحدث الفقيه البغوي في كتابه : شرح السنة بعد ذكر حديث الجريدتين : “وفيه دليل علي أنه يستحب قرأة القرآن علي القبور لأنه أعظم من كل شيء بركة و ثوابا”
Dari Ibni Abbas berkata : Rasulullah SAW telah melintasi dua buah perkuburan dan menyatakan dengan sabda Baginda SAW : Mereka berdua ini sedang diazab. Tetapi bukan kerana besar dosa. Tetapi kerana seorang dari mereka sering berjalan mengumpat dan seorang lagi tidak membersihkan kencingnya. Lalu berkata : Baginda telah meminta dua rantin dari pohon yang hidup dan ditanam dikedua perkuburan, seraya bersabda : muga dengan ini mereka diringankan azab keduanya sehinggalah ranting ini kering”.

Riwayat Bukhari.
Pendapat dan Istinbat Ulamak :
1- Menurut Imam Nawawi didalam Syarah Muslim : Para Ulamak telah mengharuskan membaca al Quran disisi Kubur berdasar hadis ini. Kerana seandainya pengharapan magfirah Allah diharap dari Ranting yang dipacak kerana tasbihnya. Maka pembacaan Kalaam Allah al Quran adalah lebih layak meyampaikan magfirah”
2- Menurut Ibnu Hajar dalam Syarah beliau terhadap Sahih Bukhari : 

“Dan telah disebut erti dari hadis ini tercapainya keringanan azab dari ranting yang bertasbih. Maka sudah pasti ranting kering tidak mampu memberi faedah dan selainnya. Tetapi demikian juga setiap pekara yang terdapat didalamnya keberkatan seperti zikir dan pembacaan al Quran menjadi lebih layak memberi kesan
3-  Menurut Ulamak Hadis al Faqih al Baghawi dalam kitab beliau Syarah As Sunnah :

Setelah beliau menyebut tentang hadis ranting pokok ini. Dari hadis ini menjadi dalil harusnya membaca al Quran diatas Kubur. Kerana ia sebesar barakah dari yang lain dari pekara yang memiliki keberkatan serta ganjaran.
Wallahua’lam.